Een doel versterken met beeld

Een website is meestal niet compleet zonder beeld, dat is een feit. Maar wat is het nut van beelden in een website en hoe kies je het juiste beeld? Beeldmateriaal kan worden ingezet voor meer dan alleen opvulling. Met het juiste beeld kan een verhaal sterker worden gemaakt. Het is niet voor niets dat er wordt gezegd dat één beeld zegt meer dan 1000 woorden. Maar daarvoor moet het wel correct worden toegepast. Hoe zet je beeldmateriaal zo effectief mogelijk in?

De toegevoegde waarde

Bezoekers zijn op een website geneigd om eerst te scannen naar benodigde informatie of diensten. Een mens leest bijna geen volledige teksten meer en scant eerder de opvallende informatie op een pagina. Daar valt voordeel uit te halen, want beelden trekken de aandacht en benadrukken de teksten eromheen. Als mensen een associatie in de afbeelding zien weten ze gelijk waar ze moeten stoppen met scannen en beginnen ze met daadwerkelijk lezen. Een beeld kan dus dienen als een aandachtstrekker mits goed gekozen. Foto’s, video’s en illustraties kunnen een aanvullend effect hebben aan het verhaal dat men probeert over te brengen en is een visuele representatie van de tekst. Verder straalt het ook vertrouwen uit. Vooral bij het gebruik van bijvoorbeeld eigen foto’s. Het gebruik van eigen foto’s geeft meer een persoonlijk gevoel.

Bekijk hier een video van Cherry marketing over het effect van afbeeldingen.

Het effectief inzetten van beeldmateriaal wordt overal toegepast. Internetgiganten zoals Google, Amazon en ook Nederlandse partijen zoals bol.com gebruiken overal ondersteunend beeld. Het is lastig om iets te verkopen zonder een impressie. Afbeeldingen leveren hier een belangrijke ondersteunende factor bij, omdat we dit associëren met de realiteit. Je weet namelijk hoe een product er uit ziet en/of werkt of gebruikt kan worden door het gebruikte beeldmateriaal.

Het toepassen van verschillende typen beeld

Beeld is een brede term. In ons geval hebben wij het over foto’s, illustraties en video’s. De toepassing ervan is afhankelijk van het verhaal of het doel. Voor welke situatie is welk format handig? Dat is afhankelijk van het doel dat jullie willen bereiken. Is het bedoeld voor een sfeer gevoel? Dan is een galerij met meerdere sfeerfoto’s bijvoorbeeld een goede optie of een combinatie van foto’s en een visueel aantrekkelijke video. Bij deze beelden is het vaak goed om een algemene sfeer te creëren door niet te veel in detail te gaan. Bijvoorbeeld voor een restaurant of hotel is het goed om zowel het interieur te tonen maar ook de presentatie, dat wat de bezoekers gaan ervaren en zien.

Bij het verkopen van producten is het vaak belangrijk om gebruik te maken van detailfoto’s of video’s. De focus ligt meestal op het product en het is belangrijk dat de details en kwaliteit naar voren komt zonder al teveel afleiding.

Een goede situatie voor het gebruik van illustraties is het overbrengen van informatie door bijvoorbeeld infographics, iconen of geanimeerde illustraties. In een illustratie kan informatie en gevoel worden gecombineerd. Er kan gebruik worden gemaakt van kleur, cijfers en beschrijvingen die niet in fotografie te verwerken zijn. Met illustraties kan er heel effectief op een minimalistische manier veel informatie worden overgebracht. In een illustratie kun je gemakkelijker de afleiding beperken.

Stock materiaal of niet?

Nu is het de vraag, welk soort beeld is beter om te gebruiken? Kan er beter voor eigen materiaal worden gekozen of moet er toch gebruik worden gemaakt van “Stock” beeldmateriaal. Tegenwoordig zijn er stock foto’s, video’s en illustraties in overvloed, maar betekent dit ook dat het de juiste keuze is om deze te gebruiken? Het antwoord is simpel, bij voorkeur geen stockmateriaal. Het betekent niet dat je helemaal geen afbeeldingen plaatst wanneer er geen eigen materiaal beschikbaar is. Stock materiaal is een goed alternatief. Eén van de grootste nadelen van stock is dat het niet persoonlijk is, het geeft geen persoonlijk gevoel. Sterker nog er is een grote kans dat mensen de stock foto’s al eens eerder ergens hebben gezien. Veel bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van dezelfde stock foto’s omdat databases van verschillende aanbieders van stockmateriaal nog wel eens grotendeels overeen willen komen.

Wij raden daarom aan om zoveel mogelijk eigen beeldmateriaal te gebruiken wanneer dit een optie is. Eigen afbeeldingen zijn uniek, geven een persoonlijk maar vooral ook een betrouwbaar gevoel. Het gebruik van afbeeldingen kan inspelen op de emoties van de bezoekers. Met stock materiaal is dit lastiger omdat het niet uniek is. Hierdoor kan het persoonlijke en betrouwbare gevoel vervagen. Bij een persoonlijke aanpak is het goed om eigen beeldmateriaal te gebruiken.

Het kiezen en plaatsen van de juiste beelden

Met de optie om eigen foto’s te maken, een overschot aan stockmateriaal en talloze bedrijven die kennis hebben in het maken van passend beeldmateriaal is er zeker geen tekort aan opties. Welk beeld er wordt gebruikt is afhankelijk van de situatie. Het is belangrijk om in te zien wat het doel is. Verkopen jullie bijvoorbeeld producten, vertellen jullie een persoonlijk verhaal, willen jullie klanten laten zien wat jullie doen als bedrijf of is de website vooral informatief? Afhankelijk van deze informatie kan er het beste worden bepaald wat zal werken en welk beeld het meest geschikt is. Voor bijvoorbeeld producten is het belangrijk om een realistisch beeld te creëren van wat de klant krijgt. Dit kan worden bereikt door productfotografie. Bij websites met een persoonlijke tone of voice of voor bedrijven die gebruikers willen binden is het meestal beter om persoonlijk materiaal te gebruiken. Dit om een vertrouwd gevoel uit te stralen. Beeld vertelt een verhaal, dat is iets om in gedachten te houden bij het inzetten van beeld.

Naast het verzamelen van de beeldmateriaal zijn ook de positionering en het formaat van belang. Wanneer er een detail op de foto wordt gezet is het handig om dit niet het volledige scherm te laten vullen. Bij het schalen van de website zullen gedeeltes van de foto worden afgesneden waarbij essentiële of belangrijke delen van het beeld kunnen wegvallen. Hierom is het goed om het detail centraal te houden met eromheen “loze” ruimte zodat het doel van de foto altijd goed in beeld blijft. Bij een foto die enkel een gevoel over moet brengen is dit minder van belang. Deze zou misschien zelfs minder effectief kunnen zijn wanneer hij een bepaalde ruimte niet opvult.

Benieuwd naar (gratis) stockfoto’s?

Pexels – https://www.pexels.com/ (Gratis)
Pixabay – https://pixabay.com/nl/ (Gratis)
Unsplash – https://unsplash.com/ (Gratis)
Adobe stock – https://stock.adobe.com/nl/ (Betaald)
Shutterstock – https://www.shutterstock.com/nl/photos (Betaald)
iStock – https://www.istockphoto.com/nl (Betaald)