SEO teksten schrijven

We krijgen steeds meer klanten waarvoor wij de online marketing verbeteren en uitvoeren. Binnen de online marketing maken we onderscheid tussen SEO en SEA. Als wij SEO voor een klant uitvoeren, betekent dat dat we proberen om de website van een klant hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten van Google. Als we SEA uitvoeren voor een klant, zetten we AdWords-campagnes op en beheren en monitoren die. In dit artikel gaan we dieper in op SEO en het schrijven van SEO teksten voor zoekmachines.

SEO-scan van een website

Als wij een bedrijf helpen met online marketing, kunnen we dat op meerdere manieren doen. Meestal beginnen we met een SEO-scan waarbij we een website controleren op:

  • URL: het liefst bevat de URL een zoekwoord, maar in ieder geval de naam van het bedrijf. URL’s van onderliggende pagina’s moeten gestructureerd zijn maar liefst zo compact mogelijk. Bijv. sportschool/training/rooster.
  • Titel: De titel van een webpagina zie je als je een website bezoekt in het tabblad staan. Bijv. ‘Sportschool– Agenda’. Deze moet zo goed mogelijk de inhoud van de pagina beschrijven.
  • Metatitel en metabeschrijving: Dit is in feite de informatie aan de ‘achterkant’ van de website die door de zoekmachines wordt gescand en getoond. Als jij in Google zoekt zie je de metatitel (dikgedrukte titel) en metabeschrijving (stukje eronder) staan. Het is daarom heel belangrijk dat deze wordt ingevuld –en dat hier de juiste zoekwoorden in worden verwerkt.
  • H1, H2 en H3-koppen: Zoekmachines kunnen niet letterlijk lezen, dus gaan ze af op de instructies die jij ze geeft in HTML-code. Daarom is het belangrijk dat je een pagina structureert door middel van koppen. H1= titel, H2=ondertitel, H3=titel van alinea, etc.
  • ALT-teksten: Zoekmachines kunnen niet letterlijk plaatjes ‘zien’ dus gaan ze af op de informatie die jij een afbeelding meegeeft. Dat tekstje noemen we een ALT-tekst.
  • Links: Links naar eigen webpagina’s (interne links op de website) en andere websites zorgen ervoor dat zoekmachines zien dat er samenhang is tussen je pagina’s. Dode links zijn not done!
  • Keyword density: Zijn er zoekwoorden bepaald voor de website en komen die in de juiste hoeveelheid terug op de pagina’s? Dit noemen we keyword density.

Om aan de slag te kunnen met online marketing is het van belang dat eerst bovenstaande punten worden gecheckt. Als er bijvoorbeeld al zoekwoorden zijn gedefinieerd, kunnen we die gebruiken voor de SEO teksten.

Wat is linkbuilding?

Google heeft een algoritme ontwikkeld om websites een waardering te geven. Die waardering is onder andere afhankelijk van de mate waarin je site geoptimaliseerd is voor SEO, maar ook de kwaliteit van je content (tekst, beeld, video). Op basis van die waardering krijgt een website een ‘ranking’ in de zoekresultaten.

Als een website (1) met een hoge waardering linkt naar een andere website (2), krijgt die andere website als het ware een beetje van de ‘waardering’ van de eerste website; ook wel ‘juice’ genoemd. Want als de gewaardeerde website (1) linkt naar website 2, dan zal website 2 wel de moeite waard zijn om te bezoeken. Daarom is het belangrijk om links te verzamelen vanaf andere websites naar jouw pagina’s. Dit noemen we linkbuilding. Het liefst moet die andere website dan een hoge waardering hebben. Dat kun je grofweg afleiden uit de Page Authority (PA) en Domain Authority (DA) van een pagina. Die kun je hiermee checken: http://smallseotools.com/page-authority-checker/.

Waarom schrijven we SEO teksten?

Een website met hoge waardering plaatst niet zomaar links naar andere pagina’s op zijn site. Daarom vragen we of we een SEO-artikel mogen aanleveren. Een SEO-artikel is geoptimaliseerd voor één specifieke zoekterm (bijvoorbeeld: ‘Sportschool Amsterdam’) en linkt naar een of meerdere pagina’s op de website van de sportschool. De eigenaar van de website bepaalt op welke pagina hij het artikel plaatst. Zo krijg je een waardevolle link naar de website van je klant.

Waar moeten SEO teksten aan voldoen?

Als je opdracht krijgt voor een SEO-artikel, krijg je altijd te horen om welk zoekwoord het moet gaan. Soms krijg je ook informatie over de site waar het artikel geplaatst gaat worden. Bijvoorbeeld een artikel over ‘Sportschool Amsterdam’ op een website over body&mind. Dat is handig, want dan kun je de insteek van het artikel daarop aanpassen. Let verder op het volgende:

Lengte
SEO teksten moeten voldoende ‘body’ hebben om door Google te worden geïndexeerd. De meningen verschillen nogal over hoeveel woorden dat dan zijn; wij houden 300-500 woorden aan.

Opbouw
Een SEO-artikel heeft net als een gewone tekst een titel, (dikgedrukte) inleiding en meerdere alinea’s met een tussenkopje erboven.

Koppenstructuur
Google scant de koppen van een teksten om de inhoud te bepalen. Zet daarom voor iedere titel wat voor kop het is. H1=titel, H2= ondertitel, H3=tussenkopje (daar kunnen er meer van zijn), enz. Bijv.: H1: Sportschool Amsterdam heeft vrouwenles 

Zoekwoord
Zorg dat zoekwoorden op strategische plekken in de tekst zijn verwerkt, zoals

  • In de URL van de pagina
  • Titels en tussenkopjes
  • In de eerste alinea én de laatste alinea
  • Dikgedrukte woorden
  • Opsommingen
  • ALT-teksten
  • Metatitel en -beschrijving
  • In de link naar deze pagina vanaf een andere pagina, bijvoorbeeld: ‘Lees ook het artikel over onze wat je het beste kunt eten als je intensief sport’.  

Een ‘zoekwoord’ bestaat vaak uit meerdere woorden, bijv. ‘Sportschool in Amsterdam’. Het zal je niet altijd lukken om die woorden letterlijk in die volgorde, en zonder andere woorden ertussen, in je tekst te verwerken. Je mag er best mee spelen, als de woorden maar dicht bij elkaar in de buurt blijven. Bijvoorbeeld: Zoek je een sportschool in Amsterdam? Of: Sportschool in Amsterdam nodig?

Key word density
Met de zoekfunctie in Word kun je eenvoudig de key word density berekenen, oftewel de hoeveelheid zoekwoorden in verhouding tot de hele tekst. Tel het aantal zoekwoorden en deel deze door het aantal woorden van de hele tekst. Doe dit getal keer 100. Als er een percentage tussen de 2% en 5% uitkomt, zit je goed.

Unieke tekst
Google straft je tekst af als je duplicate content plaatst, oftewel teksten die (te) veel op elkaar lijken. Nu is het zo dat de regels omtrent duplicate content een beetje vaag zijn; niemand weet precies hoeveel woorden in tekst A hetzelfde mogen zijn als in tekst B. Ook is het soms lastig te achterhalen welke van de twee pagina’s de originele tekst heeft geüpload en wie deze heeft gekopieerd. Schrijf daarom altijd een originele tekst in je eigen woorden.

Links
Je kunt op meerdere manieren een link naar de website van je klant in de tekst verwerken:

  • In de lopende tekst. Bijvoorbeeld zo:
    Deze sportschool in Amsterdam heeft veel verschillende lessen op verschillende momenten  [link naar rooster van sportschool]. Daarom kun je op ieder moment dat voor jou uitkomt een les kiezen die bij je past. 
  • Verwerkt in een call-to-action of button:
    Als je nu een abonnement afsluit bij deze sportschool in Amsterdam, krijg je een gratis sporttas kado.
    [button] Ik wil een abonnement met gratis sporttas afsluiten [link naar abonnementen pagina]
    .

Metatitel en beschrijving
Onderaan je SEO teksten geef je in een tabelletje aan wat de metatitel (ook wel title tag genoemd) en de metabeschrijving zijn voor de tekst. Je kunt hier ook een ALT-tekst in zetten, die de developer dan aan foto’s kan toevoegen op de pagina. Voorbeeld:

Meta titel Gratis sporttas bij abonnement | Sportschool Amsterdam
Meta beschrijving Sluit nu een abonnement af bij deze nieuwe sportschool in Amsterdam en ontvang een gratis sporttas kado!
ALT-tekst Kom sport bij deze sportschool in Amsterdam en ontvang een gratis sporttas

De metatitel is max. 70 tekens inclusief spaties. Een paar tips voor een goede metatitel:

  • Zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan in de meta titel. Dat is beter voor Google, maar ook voor je lezer, die wordt daardoor meteen getriggerd.
  • Gebruik geen CAPS LOCK TOESTANDEN.
  • Probeer de merknaam zoveel mogelijk in de meta titel te verwerken en dan het liefst achteraan. Zorg voor een scheidingsteken tussen de tekst en de merknaam, zoals een komma, dubbele punt of staand streepje (|).
  • Schrijf voor iedere pagina een unieke meta titel.
  • Herhaal geen zoekwoorden in de meta titel, dat ziet Google als spam.
  • Zorg dat de meta titel een goede beschrijving geeft van de inhoud van de pagina.

De beschrijving is max. 156 tekens incl. spaties. Wil je weten of je goed zit qua tekens? Check het op http://www.seomofo.com/snippet-optimizer.html. Hier kun je ook precies zien hoe je titel en beschrijving eruit komen te zien in de zoekresultaten, want dat is ook een functie van de meta titel en beschrijving.