Microdata en Rich snippets

We zijn constant bezig met de vraag: hoe kunnen we een website beter optimaliseren? Eén van de aspecten waar vaak niet aan wordt gedacht is het toevoegen van microdata aan de HTML-code van de verschillende webpagina’s. Voor zoekmachines wordt microdata steeds belangrijker, omdat zoekmachines de context van een webpagina steeds beter willen begrijpen en microdata speelt hierin een steeds belangrijkere rol.

Microdata, wat is dit?

Microdata is gestructureerde data voor het specificeren van data-elementen die aanwezig zijn in een webpagina. Deze data-elementen worden verwerkt in de HTML5 code van je pagina en zorgen ervoor dat een zoekmachine weet wat voor soort data er wordt getoond op een webpagina. Anders gezegd voegen we extra code toe aan een webpagina om aan een zoekmachine duidelijk te maken waar de tekstuele inhoud over gaat. Door dit voor een zoekmachine te specificeren wordt de vindbaarheid van de webpagina beter voor gebruikers die specifiek ergens naar op zoek zijn. Daarnaast kan het ook helpen om gebruikers een goede eerste betrouwbare indruk te geven in de zoekresultaten, omdat er hier al relevante informatie kan worden getoond voordat een gebruiker op de website zit.

Microdata - Rich Snippet voorbeeld in Google

Om te helpen bij het toevoegen van microdata aan een website hebben de vier grote zoekmachines de handen in één geslagen en schema.org opgericht. Deze website biedt een gestandaardiseerde lijst met definities aan om microdata toe te kunnen passen die door Google, Yahoo, Bing en Yandex worden gebruikt.

Wat gaat erin?

Laten we microdata eens uitleggen aan de hand van een aantal voorbeelden om duidelijker te krijgen wat de voordelen zijn. Wanneer er een webpagina wordt geschreven over een recept dan is het fijn om bepaalde informatie al te tonen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan welke ingrediënten hij of zij nodig heeft om het recept te maken en misschien zelfs wel hoe het recept er uit ziet d.m.v. een afbeelding. Dit soort relevante informatie wordt geplaatst op de webpagina van het recept en een zoekmachine kan dit dan tonen in de zoekresultaten als er op het recept wordt gezocht.

Microdata rich snippets overzicht recept

Rich snippets in je zoekresultaten

Maar er kan nog veel meer met microdata. Stel een gebruiker is op zoek naar komende concerten in de Melkweg Amsterdam? Door het gebruik van relevante data kan de gebruiker een aantal concerten direct en overzichtelijk terugvinden in de zoekresultaten, voordat hij of zij überhaupt op de website van de Melkweg zijn. Deze extra informatie, ook wel rich snippets genoemd, vergroot de kans dat de gebruiker op de website klikt, ook als deze niet bovenin de zoekresultaten staat. Dus ondanks dat microdata en rich snippets geen invloed hebben op de ranking binnen Google, heeft het dus wel degelijk invloed op de manier waarop een gebruiker kan reageren.

Voorbeeld microdata rich snippet agenda

Een ander voorbeeld van een veel gebruikte vorm van rich snippets is de betrouwbaarheid van een website tonen. Stel een gebruiker is op zoek naar een restaurant in de omgeving van Utrecht? Dan wil hij of zij vaak wel een restaurant die goed wordt beoordeeld. Door weer gebruik te maken van rich snippets kan een restaurant beter opvallen ten opzichte van een ander restaurant door een review rating en prijsklasse weer te geven. Dit straalt betrouwbaarheid uit en vergroot wederom de kans dat een gebruiker op dit restaurant klikt.

Dus kort samengevat. Een Rich snippet is microdata die direct getoond wordt in de zoekresultaten van een zoekmachine om de gebruiker direct te voorzien van extra en relevante informatie over datgene wat hij of zij zoekt.

Microdata rich snippet reviews

Voice search

Voice search is nog een goed voorbeeld hoe microdata kan worden toegepast om een gebruiker van goede relevante informatie te voorzien. In een jaar tijd hebben de virtuele assistenten waaronder GoogleNow, Siri (Apple), Alexa (Amazon) en Cortana (Microsoft) een aandeel van 10% weten te veroveren in het totale zoekvolume in de wereld. Dit zijn al gauw 50 biljoen zoekopdrachten per maand die door middel van voice search plaatsvinden.

Voice search en microdata

Door gebruik te maken van microdata in je code kan een virtuele assistent beter bepalen welke content terug wordt gegeven aan een gebruiker en welke niet. De virtuele assistent kan door de microdata het onderwerp van de tekst goed beoordelen en kan op deze manier beslissen of de content past bij de vraag van de gebruiker.

Zijn er ook nog nadelen aan het gebruik van Microdata?

Er zitten niet echt nadelen aan bij het wel of niet gebruiken van microdata. Het heeft namelijk geen invloed op de ranking binnen bijvoorbeeld Google of je nu wel of geen microdata gebruikt. Als er al een nadeel is dan zou dat het een tijdrovend proces is om alle code toe te voegen aan een website. Op elke pagina van de website moet handmatig de code worden toegevoegd om voordeel uit de microdata te halen. Het is daarom de moeite waard om goed na te denken of microdata en rich snippets een toegevoegde waarde hebben voor een website.

Conclusie

Het gebruik van microdata en rich snippets staat nog in de kinderschoenen, maar het gebruik ervan neemt wel snel toe. Google beoordeeld een website (nog) niet positief of negatief wanneer er wel of geen microdata gebruikt wordt in een website. Maar gezien de samenwerking van de grote zoekmachines en standaardisering van de microdata codering zal het wel steeds een belangrijkere rol gaan spelen in het tonen van de meest relevante content binnen de zoekresultaten.

Ook als het voor nu nog geen invloed heeft op de ranking binnen bijvoorbeeld Google kan het gebruik van microdata en rich snippets zeker van toegevoegde waarde zijn voor een website. De toegevoegde waarde is de gebruiker die naar een website geleid wordt met de meest relevante informatie over een onderwerp. Door deze relevante informatie al te tonen in de zoekresultaten, door middel van rich snippets, kan een gebruiker voor deze website kiezen om te bezoeken. Zelfs als de website minder hoog staat in de zoekresultaten dan een concurrerende website die geen gebruik maakt van rich snippets. En nu voice search steeds meer gebruikt wordt zal een website met microdata steeds beter in staat zijn om de juiste informatie terug te geven aan een gebruiker.