SEO Trends

Voordat we in dit blog gaan schrijven over drie belangrijke SEO trends, eerst nog even de basis rondom SEO. Want als je de basis goed hebt staan scheelt dat natuurlijk al veel.

Waar je voor moet zorgen, als je wilt dat Google je website gaat begrijpen, is aan Google laten weten waar je website over gaat. Voordat je Google laat weten waar je website over gaat is het cruciaal dat je nagaat waar jouw potentiële klanten op zoeken binnen zoekmachines.

De zoekwoordenanalyse

Zorg ervoor dat je weet welke zoekwoorden voor jouw business interessant zijn. Waar zoeken mensen naar die jij graag bij jou klant ziet worden en niet bij de concurrent. Deze zoekwoorden kun je achterhalen op verschillende manieren. Hier een aantal tips:

  • Vraag vrienden, kennissen, familie wat zij zouden intypen in Google als ze op zoek zijn naar jouw diensten.
  • Check deze zoekwoorden in Google en maak gebruik van Google Suggest. Google geeft namelijk bij het intypen van de zoekwoorden een suggestie. Dit wordt Google Suggest genoemd. Hierbij helpt Google je dus mee door ook populaire aanverwante zoektermen weer te geven.
  • Gebruik de zoekwoordplanner van Adwords, vul hierin de zoekwoorden die je al hebt genoteerd in. De zoekwoordplanner geeft ook nog meer suggesties van zoekwoorden. Het prettige van deze tool is dat de zoekwoordplanner ook aangeeft hoeveel mensen er gemiddeld per maand gezocht hebben naar het zoekwoord.

Als je op een rijtje hebt welke woorden interessant zijn is het belangrijk om ook na te gaan hoeveel zoekresultaten Google geeft voor deze zoekwoorden en of de top 10 van resultaten al behoorlijk is geoptimaliseerd op dit zoekwoord. Met andere woorden, heb je veel concurrentie op dit zoekwoord. Is dit het geval dan is het soms ook interessant om je meer te richten op de longtail zoekwoorden, dus zoektermen met meer woorden. Hier scoor je makkelijker op, omdat er minder concurrentie is. Een hogere positie op een longtail woord is dan dus interessanter dan een minder zichtbare positie op een sterk concurrerend zoekwoord.

Als je de zoekwoorden waar je je op wilt richten duidelijk hebt is het van belang dat de content op je website geoptimaliseerd wordt voor deze zoekwoorden.

On site optimalisatie

Je wilt ervoor zorgen dat Google en je gebruiker je website gaan begrijpen op de juiste zoekwoorden. Deze zoekwoorden dien je dan ook duidelijk naar voren te laten komen. Je moet er dus voor zorgen dat:

  • Metagegevens geoptimaliseerd worden
  • De pagina die je wilt laten ranken duidelijke titels / subtitels hebben met H1/H2 structuur
  • Goede interne linkstructuur
  • Gecomprimeerde afbeeldingen voorzien van relevante beschrijving (bestandsnaam, alt-tag, title-tag).

Daarnaast is het belangrijk om kritisch naar je content te kijken, als je je bezoeker wilt helpen, geef je hem dan voldoende antwoord op zijn vraag met jouw content?

Oke dat was even de korte basis, mocht je daar nog iets aan moeten doen, dan is dat wel goed om op te pakken!

Trends op SEO vlak

Dan nu de trends binnen het boeiende SEO vak, waar let Google op, wat zijn de ontwikkelingen in het vakgebied? We gaan 3 trends bespreken, te weten:

  1. SEO en UX
  2. Voice Search
  3. Gestructureerde data

1. SEO en UX gaan hand in hand

UX oftewel User eXperience is de term voor optimale gebruikerservaring. Bij UX draait het dus om de totale beleving van de bezoeker. Zoekmachines willen gebruikers de goede informatie laten weten, en met name ook dat de bezoeker krijgt waar hij naar op zoek is. Je UX verbeteren doe je niet voor Google, dat doe je voor je bezoekers en Google hecht daar waarde aan, want je krijgt zodoende tevreden bezoekers. Ga dus altijd na hoe je je UX kunt verbeteren, heb je bijvoorbeeld een hoge bounce rate, lange laadtijd, weinig conversie etc, ga na hoe je dit zou kunnen verbeteren. Dus zorg dat de gebruiker krijgt wat hij wilt? Ga na hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren. Is het navigatiemenu voldoende duidelijk, welke call to action is het beste, is de content compleet en beantwoord de content de vraag van je bezoekers? Op deze manier kunnen SEO en UX elkaar versterken, want Google stelt de bezoeker centraal, dus jij moet dat ook doen. Als je dat doet, dan helpt dit zeker bij je rankings.

2. Voice Search is in opkomst

Hoewel je ze in de Hollandse huiskamer nog maar mondjesmaat ziet staan, is het wel een trend die we steeds vaker zien. Het praten tegen apparaten en dus ook tegen zoekmachines, voice search is in opkomst. Met voice search worden de longtail zoekwoorden nog belangrijker, want gesproken zoekopdrachten zijn langer dan als je de zoekterm typt.

Ben je in een stad en wil je weten waar het beste restaurant zit in die stad, dan zou een vraag kunnen zijn:
Wat is het beste restaurant in Londen

Zou je dit intypen dan typ je beste restaurant en krijg je een lijstje in Google.

Het is dus interessant om voor jezelf na te gaan op welke langere zoektermen je bovenaan wilt komen. Hierdoor wordt bijvoorbeeld een FAQ ook belangrijker, want dan denk je al aan de vragen die er eventueel zijn bij je klanten. Wil je meer lezen over voice search lees dan ons blog hierover.

Voice search en microdata

3. Gestructureerde data voor een overzichtelijke website

Zorg dat Google jouw dat goed kan lezen en oppikt als bijvoorbeeld aanbevolen fragmenten (rich snippets) in Google. Google wil het liefst de gehele context van een website doorgronden en doet dit op basis van techniek, content, gebruikerservaring en datastructuur. De datastructuur is dan ook belangrijk om goed neer te zetten, zodat je Google ook helpt bij het kunnen doorgronden van je website. Dankzij de gestructureerde data kunnen algoritmes van zoekmachines makkelijker de website content nagaan. Het gevolg is een betere rangschikking en verrijkte zoekresultaten voor gebruikers. Gestructureerde data moet zowel op mobiel als op de desktopversie van de site geïmplementeerd zijn. We hebben eerder een blog geschreven over structured data, dat kan ook interessant zijn om te lezen mocht je wat meer willen weten. Waar het in het kort omgaat is dat je Google veel kunt laten weten, door middel van gestructureerde data. Je kunt Google bijvoorbeeld laten weten dat content op je website een adres, telefoonnummer, review, recept is. Je verrijkt als het ware je content voor Google, zodat je zoekmachines helpt om de informatie op je website beter te lezen. Dit betekent dan dan de zoekresultaten ook anders gepresenteerd kunnen worden. Google noemt dit rich snippets.

Dit zijn drie belangrijke trends op SEO vlak. Het verbeteren van je positie in de organische resultaten leidt tot meer traffic naar je website. Wil jij ook meer bezoekers op je website? Zorg dan dat je aan de slag gaat met SEO. Mocht je hierbij hulp willen gebruiken laat het ons dan weten.