Website-analyse na livegang

Voor iedere website is de ervaring van de gebruiker zeer belangrijk. Deze is namelijk van invloed op de conversie. Zelfs wanneer een website overzichtelijk en correct is opgebouwd,  kan het gebeuren dat je website niet het voorbedachte doel behaalt. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het is natuurlijk lastig te voorspellen wat een gebruiker doet op jouw website en waarom hij of zij bij jou is terechtgekomen. Of jouw website ook daadwerkelijk het “doel” bereikt dat jij voor ogen hebt – dat kan wél worden getest. Met behulp van tools en tijd kan een website worden geanalyseerd om te zien of/waar het mis gaat. Dus waar moet je op letten als je het gedrag van bezoekers wilt analyseren en hoe pak je zo’n analyse aan?

Begrijp het gedrag van je gebruikers

Om je website goed te kunnen analyseren is het van belang dat je het gedrag van gebruikers op jouw website begrijpt. Als je hier geen goed beeld van hebt, is het lastig om erachter te komen wat er precies fout gaat. Bezoekers kennen jouw website nog niet, dus ze weten ook niet precies waar de informatie staat die ze zoeken. Het is dus niet waarschijnlijk dat ze alle teksten woord voor woord zullen lezen – allereerst zullen ze de website scannen. De navigatie, titels en call-to-actions moeten dus duidelijk zijn. Wanneer een gebruiker de connectie ziet tussen wat hij zoekt en het potentiële antwoord tijdens het scannen, dan is de kans groot dat hij of zij verder je website in duikt. Wanneer informatie te ver in de website verstopt zit zal het vaker voorkomen dat de gebruiker afhaakt.

Tijdens het scannen zijn de navigatie, titels en call-to-actions de aandachttrekkers. De gemiddelde gebruiker zal als eerste op deze drie aspecten letten. Onduidelijkheden wil je dus voorkomen. Als een gebruiker eerst een lap tekst moet scannen en dan pas de call-to-action(s) ziet, bestaat de kans dat er al wordt afgehaakt bij de tekst. Daar komt bij dat er veel verschillende type gebruikers zijn. Er zijn gebruikers die ‘recht toe, recht aan’ willen navigeren en gebruikers die eerst rustig een pagina bekijken voordat ze interactie uitvoeren op de website. Het is in dit geval dus handig om te focussen op de gebruikers die direct willen navigeren, want het andere type gebruiker zal eerst verder scannen.


Een voorbeeld van directe navigatie naar een bestemming op de website. De call-to-action toont zowel informatie als een optie om doelgericht verder te gaan op de website.

Niet elke gebruiker navigeert dus op dezelfde manier. Door middel van data en onderzoek kun je voor jouw eigen website zien of de meerderheid goed de weg weet te vinden of juist al snel opgeeft door onduidelijkheid of verkeerd uitgelichte onderdelen. Het kan natuurlijk zijn dat gebruikers heel andere pagina’s belangrijk vinden dan jij. Door inzet van data kun je hierop inspelen.

Het verzamelen van data

Om erachter te komen of je website de correcte informatie uitlicht, of dat gebruikers vaker naar iets anders zoeken, heb je dus eerst data nodig. Het onderzoeken kan helaas niet zomaar op basis van een paar gebruikers, het gaat dus tijd kosten om genoeg informatie te verzamelen en concrete gebruikspatronen te ontdekken. Deze patronen kunnen onder andere bestaan uit niet-klikbare elementen waar gebruikers wel op denken te kunnen klikken, of bijvoorbeeld een punt binnen de website waar veel gebruikers afhaken. Om dit soort data te verzamelen zijn er handige tools, die we hieronder uitlichten.

Hotjar

Hotjar is een tool waarmee je gebruikersgedrag kunt analyseren. De tool is een extensie die na implementatie in jouw website het gedrag van gebruikers volgt. Dit gebeurt natuurlijk anoniem, er zal buitenom het gedrag niets worden gevolgd. Toch is het met gebruik van Hotjar van belang dat er een cookie wordt geplaatst. Met de tool kan je heatmaps, opnames en samenvattingen bekijken van het gebruikersgedrag op jouw website.  

Heatmaps

Een handige functie binnen Hotjar is de heatmaps-optie. Heatmaps geven een visuele indicatie van welke onderdelen het meest worden bekeken en/of aangeklikt. Binnen Hotjar kun je heatmaps bekijken van klikgedrag, scrollgedrag en bewegingsgedrag (waar de computermuis het meeste wordt bewogen).

WebdesignBureau Feith in Amsterdam

Dit is een voorbeeld van een heatmap op onze eigen website, door middel van een “hitte” indicatie kunnen we snel constateren wat onze gebruikers het makkelijkst / duidelijkst vinden.

Opnames

Een andere handige functie binnen Hotjar zijn de opnames. Het kan wat tijd kosten om ze allemaal te bekijken, maar opnames geven wél een exact beeld van het verschillende gebruikersgedrag binnen je website. Op basis van de opnames kun jij gemakkelijk zien hoe een gebruiker navigeert en in welke volgorde verschillende pagina’s worden bezocht. Dit is handige informatie om te zien of een gebruiker zonder moeite door de website navigeert. Op deze manier zie je duidelijk wat wel goed werkt en wat niet goed werkt binnen jouw website.

Meer informatie kun je vinden op hotjar.com

Google Analytics

Ook Google Analytics kan van meerwaarde zijn om gebruikersgedrag te analyseren. Na het implementeren van deze tool zal Analytics allerlei gegevens gaan verzamelen over doelgroep, bezoekersverkeer, gedrag en conversie.

Doelgroep

Via Analytics kun je zodoende gebruikersgegevens inzien die onder andere bestaan uit taal, locatie (land & plaats) en het systeem (browser & besturingssysteem) van de gebruikers op jouw website.

Bezoekersverkeer

Ook kan je via Analytics zien hoe gebruikers op de website terecht komen. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren gebeuren, via zoekresultaten of social media bijvoorbeeld. Daarnaast kun je ook nog zien of er nieuwe het nieuwe of terugkerende gebruikers zijn.

Gedrag

Het gedrag binnen Analytics is eigenlijk een samenvatting van wat gebruikers over het algemeen doen op jouw website. Welke pagina het meest wordt bezocht, hoe lang bezoekers gemiddeld de pagina’s bekijken en hoeveel mensen de website wegklikken zonder door te navigeren naar een andere pagina bijvoorbeeld. Een ander belangrijk onderdeel van het gedrag is de bounce rate, dit is een percentage dat aangeeft hoeveel procent van de gebruikers de website verlaat zonder enige interactie. De bounce rate is een redelijk duidelijke indicatie van de gebruikerservaring.

Conversies

Ook is het via Analytics makkelijk om conversies van bijvoorbeeld formulieren te meten. Door een bedankpagina toe te voegen na het invullen van een formulier is het makkelijk om te meten hoeveel mensen ook daadwerkelijk het contactformulier op de contactpagina invullen. Bij een groot verschil tussen de getallen is het mogelijk dat het formulier ook niet geheel duidelijk is. Hiervoor kun je dan weer bijvoorbeeld Hotjar weer raadplegen om te zien waar het fout gaat.

Wat nu?

Wanneer uit de verzamelde data blijkt dat gebruikers de website verlaten zonder interactie of toch een groot gedeelte niet naar de correcte pagina’s doornavigeert, dan kan het handig zijn om wijzigingen te overwegen. Veel mensen zijn gewend aan bepaalde “standaarden”, de plekken op de website waar ze informatie verwachten. De verzamelde data is eigenlijk de brug van het probleem naar de oplossing, je weet nu waar het mis gaat. Nu kun je over een oplossing nadenken, over hoe je gebruikers wel het juiste doel laat behalen binnen jouw website. Dit kan zijn door te kijken wat ze wél doen en op basis daarvan een oplossing bedenken, of andere belangrijke elementen duidelijker te maken – bijvoorbeeld door correct gebruik van kleur, call-to-actions en ook subtiele animaties om de aandacht te trekken naar de gewenste onderdelen. Wees creatief, maar houd het overzichtelijk!

Weet je de oorzaak van een probleem, maar lukt het je niet om het te wijzigen, of wil je graag de analyse laten doen? Misschien dat wij iets voor je kunnen betekenen. Neem vrijblijvend contact met ons op.